-

-

marți, 8 decembrie 2009

Capsunarii

                                                         
Imi propusesem sa nu cad in patima politica a acestor zile. Nu doream sa contribui la incarcarea ulterioara cu energii negative a acestei adevarate "constiinte universale", NET -ul nostru cel de toate zilele. Parca poti?...
De ce m-am suparat? Ehee, o fi el incapator serverul googalist, dar nu cred ca ar fi suficient pentru a cuprinde cate am pe suflet... De aceea ma voi rezuma la cateva chestii din compozitia "turtei" mele si am sa incerc sa exprim cat-de-cat acea iluzie numita realitate, asa cum se vede ea de aici, dintre capsuni.

Pentru cine nu stie (vorbesc de copilasii mai mici de un an), apelativul de "capsunar" este folosit pentru a indica o parte a societatii romanesti care, din motive subiective, a optat pentru parasirea momentana a patriei natale. Alegand sa traiasca prin alte parti mai "binecuvantate" ale mapamondului, fara a renunta insa, la "avantajele" cetateniei romane. Initial, cu acest termen erau indicati doar cei care, sezonier, munceau in Spania, Grecia sau Italia, mai apoi a patruns temeinic in lexic. Dispretul si zeflemeaua sunt evidente, dar obisnuinta si-a spus cuvantul si noi, capsunarii, am invatat sa convietuim cu aceasta eticheta, chiar daca ustura mult mai rau decat multele epitete grele "decernate" noua de catre gazdele de moment. Drept pentru care, am sa las la o parte "etnia" si am sa vorbesc despre componentii sai.

Este adevarat ca multi dintre noi nu am facut chiar "bella figura" pe sub umbra Columnei, Turnului Eiffel sau Sagradei Familia. Cu atat mai putin cand ne-am rupt in fite prin "concediile" petrecute Acasa, epatand concitadinii cu limuzine si toale exotice, basca accente ciudate si alte calcaturi pe grebla. Si sunt convins ca s-a exagerat oarecum si cu rolul de "motor" sau colac de salvare al economiei romanesti post-decembriste, atribuit sau auto-atribuit valutei trimise in tara. Totusi, nu cred ca sta in puterea nimanui sa arunce piatra biblica, avand in vedere ca ce naste din pisica soareci mananca si ca "neamurile" nu ti le poti alege dar nici repudia dupa bunul plac al momentului. Cei mai "varstnici" isi vor aduce aminte, cu siguranta, de celebra conditie care ti se punea pe vremea comunistilor, la "Alimentara", atunci cand voiai sa cumperi branza: erai obligat sa cumperi si stavrizi, chiar daca traiai pe balta...

Uite asa, ne intoarcem la politica... Desi aparent ne cam doare in pais'pe, ca doar "nu tragem noi consecintele", ca demni moftangii ce ne aflam, mai toti astia diasporezii ne tinem la curent cu can-can -urile de prin tara. Chiar si cu cele de pe la Cotroceni. Rar sa fie casa sau rulota de om emigrat sa nu dispuna de "parabolica", rar sa intri pe la careva si sa nu-ti vorbeasca televizorul romaneste. Sa nu mai vorbim de internet. Stim cand sunt alegerile, stim si cine candideaza si nu suntem plecati de chiar asa de mult timp incat sa nu ne mai amintim decat plaiurile verzi si impadurite, linistea patriarhala si fanetele bucolice. Mai presus de toate, stim ca intr-o zi, tot acolo ne vom intoarce si ne dorim sa fie maine...

Da, suntem putin descurajati, uneori nu ne ducem sa votam, poate ne e lehamite, poate nu vrem sa stam la cozile de care, e drept, ne-am cam dezobisnuit. Sau poate ca, pur si simplu locuim in zone indepartate de cele cateva putine consulate, pompos chemate astfel... Oare, cu exceptia ultimului punct, nu fac la fel si cei ramasi acasa? Sigur, nu stam toata ziua la televizor sau pe net, nu prea avem ziare proaspete, putem fi acuzati ca facem politica cu prea putine date la dispozitie, ca mai bine ne-am abtine daca habar nu avem si sa ne vedem de chiverniseala noastra de parveniti egoisti. Cine sa ne acuze? Cei care nu mai stiu pe care mogul sa comuteze canalul, uitandu-se cu nesat drept in omusorul aluia care deschide gura mai mare? Cei care fac troc cu viitorul copiilor lor in schimbul unei plapumi, unei galeti sau unui sac de cartofi? Celor care, se inrosesc si isi inghit limba la cel mai mic semn de iritare a functionarului de dupa ghiseu, ba ii mai spun si "sa traiti" cand sunt concediati prin aruncarea dispretuitoare a documentelor pe tejghea? Cand nici nu au inteles de ce nu sunt in regula si la care coada vor trebui sa o ia de la capat?! De cei care se informeaza de cat merge "darul" la medic atunci cand trebuie sa faca o operatie de rutina? Sau poate de cei care traiesc in blocuri cu fatade scorojite unde, patrunzand pe casa scarii, dai cu capul in tevi de gaz si cabluri ce par aruncate cu furca, iar peretii gem de graffiti si mucegai, dar usile apartamentelor sunt care mai de care mai din nuc sculptat sau metal atat de emailat ca ti-e mila sa il atingi? In cartiere unde, daca te duci in vizita nu ai unde sa parchezi, pentru ca absolut toate locurile sunt private si iti risti viata daca indraznesti sa lasi masina doua minute pe vreunul din ele? Pai?...

Spunea astazi un analist, pe un post de televiziune, o fraza care m-a socat prin adevarul sau. Moderatorul punea problema de cum va reactiona electoratul nu stiu cui in cazul in care acela ar fi incheiat o alianta cu un partid pe care l-a folosit drept cal de bataie in campanie. Politologul a raspuns sec ca pana la alegerile viitoare mai sunt trei ani. Astuia i-as da pe loc premiul alui mai lucid si mai bun cunoscator al sufletului romanesc. Vorbe sfinte a spus, parca ar fi fost Preafericitul Mitropolit: nu conteaza pacatele pe care le faci in viata, atata timp cat te "pocaiesti" la timp, Dumnezeu te iarta. Cred si eu, El isi poate permite. Romanii nu...

In strainatate au votat putin sub 200.000 de capsunari. Din cei probabil peste 3 milioane plecati. Pe langa toate dezastrele combinate pana acum, si-au mai manjit numele cu un altul: au decis presedintele Romanilor adevarati, impotriva vointei acestora! Imediat dupa alegeri, se vorbea de doua Romanii. Ei bine, astazi au inventat-o si pe a treia! Aia mai infama! Vuieste presa, prin urmare indignarea este la apogeu in ochii si sufletele tuturor acelora care "se tin informati". "Cretinilor, n-ati vazut voi, prin capsunariile voastre, cum Basescu a zdrobit cu o lovitura de kung-fu fata unui nevinovat copilas de-ai nostri?!!!" "Care dom'le, o fi fost vreun copilul strazii, de cate ori nu i-ai dat si dumneata suturi mai abitire cand bloca traficu' cersind si te grabeai la chermeza?" "Las-o vere p-aia, da ce, eu is presedinte?" "Pai nu s-a ajuns la concluzia ca a fost filmul trucat?" "Pai vezi ma ca ai umblat degeaba prin Italia aia? Te crezi mai destept ca Vantu?!"

Capsunarii l-au votat pe Basescu!! Noi, adevaratii si indreptatitii Romani nu suntem asa de pretentiosi, dom'le, nu ni se ridica parul pe spinare cand auzim de Moscova si de intalniri cu iz de Komintern. Noi nici nu ne mai amintim ca acu' vreun anisor un anume Geoana dadea cu draga inima 20.000 de euroi fiecarui roman care se intorcea acasa din pribegie. Ce ne-am mai distrat de naivitatea alor doi-trei care au pus botu' si dupa ceva vreme plangeau pe la ziare... Dac-au fost fraieri... Ar fi trebuit sa se prinda de teapa, doar o luasera cat pomu' cu Bursa Locurilor de Munca de la Roma si alte Madriduri! Noua ne-a spus Antonescu sa votam asa, ce daca in primul tur Geoana era Satana mioritica iar crinul nostru era mai imaculat decat insasi Sfantul Neprihanit si Sfantul Ideal al Sacrificiului pe Altarul Principiilor? Si fiti mai atenti, curve sunt aia de se culca cu toti, nu numai cu vre-o zece, colea...

Capsunarii se cred mai lucizi, dom'le. Cica Basescu ar fi mai cu atributele virile la locul lor, ar fi avut, cel putin, curajul de a se "lepada" public de comunism. Ar fi avut curaj sa dizolve gasca aia de banditi chemata parlament. Ar fi avut curajul sa ne scuteasca de cateva miliarde pe an, sa ia painea copilasilor alora din senat. Tocmai el, care se cheama Traian, senatul este mostenire de la Ram, in plus cine suntem noi, dom'le, ce suntem mai ai dracu' ca rusii, astora nu le mai stau in gat doua camere parlamentare! Cica pe cine sa aleaga intre o marioneta a altor marionete si un papusar? Si ce ii intereseaza pe capsunari ca de cateva luni suntem practic fara guvern? Ca suntem fripti fara pomana de la FMI, pe care o vor rambursa copiii nostri, vai de mama lor, dar fara de care suntem afara din joc?

Capsunarii pot sa fi si gresit in alegerea lor politica. Ca si voi, au facut ceea ce au crezut mai avantajos pentru cei pe care i-au lasat in marasmul democratiei romanesti, aflata inca in frageda copilarie, in pofida celor 20 de ani din acte... Au crezut ca timpul petrecut intre straini le-a dat posibilitatea de a fi invatat ceva mai mult decat Armani, Nokia si Bmw, pentru ca avand mai timpuriu acces la ele, poate au inteles ca viata nu se rezuma doar la atat...

Capsunarii vor ca, atunci cand vin sa se fandoseasca prin Romania, sa nu aiba nevoie de viza si nici de pasaport cu litere chirilice. Capsunarii ar vrea inca sa afle cine si de ce le-au impuscat rudele si prietenii, acolo in pietele pe care nu trebuie sa isi mai permita vreodata vreun politician sa le mai pangareasca cu simpla sa prezenta... Mai cu seama, capsunarii ar vrea sa nu mai fie numiti "zingari" sau "gitanes" aici si "capsunari" acolo... Si sa le fie respectate deciziile, asa cum ei le respecta pe ale voastre... Nu profitati de avantajul vostru, caci voi puteti sa ii repudiati usor, ei nu au cum sa faca acelasi lucru...
                           
                                    




Divertis-Capsuna

7 comentarii:

DaenIris spunea...

Bună dimineaţa, SOmeONE.
Interesantă radiografie!
Ai reuşit să surprinzi cu acurateţe o serie de fenomene care aparţin românismului contemporan. Din păcate, eu cred că ne "certam" între noi degeaba. Sau ai impresia că poporul român (căpşunari sau nu) a avut, realmente, vreun cuvânt de spus în tranşarea acestei probleme? Poate mă înşel, dar eu am impresia că NU.

SOmeONE spunea...

Ciao Excalibur, ma bucur sa te revad in forma. Sigur ca ne "certam" degeaba si scopul meu nu era de a adanci aceasta falie pe care am observat-o mai de multisor. Incerc doar sa ofer o noua perspectiva problemei, asa cum apare ea de aici, din diaspora. Fenomenul "capsunarilor" exista si nu l-au generat politicienii, ei doar il exacerbeaza atunci cand le vine la socoteala. Eu imi doresc sa cred, dincolo de preferinte politice mai mult sau mai putin corecte, ca totusi, jocurile nu se pot face suta la suta pe sub masa si ca, actionand cu luciditate, Romanii inca mai pot sa conteze ca si electorat. Ca si tine si ca multi altii si eu sunt dezamagit si mi-e lehamite de "regulile" dupa care se ghideaza politica, insa cred ca merita incercarea de a ne spune cuvantul. Chiar si gresit, atata timp cat vine dintr-o convingere personala si selectiva, nu creata artificial prin manevre penibile, la urma urmei...

hera mariana spunea...

Salut SO,
felicitari pentru ca ai fost la vot, l-ai dat cui a meritat, si ti-ai exprimat si parerea aici . Ma bucur de voi, care sunteti plecati de acasa dar nu ati uitat de tara.
Eu sunt tare dezamagita si am zis ca nu mai dau votul meu nimanui in urmatorii 40 de ani...Nu am mai scris nici pe blog...
Am descoperit o forma noua de scris:
"PA-ul" si imi place.

SOmeONE spunea...

Buna Mariana, da, am vazut ca te-ai reprofilat pe P.A -uri, imi place si mie ideea. Cat despre politica, mai toata lumea este dezamagita iar cei care dupa aceste alegeri se bucura doar pentru faptul ca a castigat candidatul lor, dupa mine nu au inteles mare lucru. Sa stii ca am vazut multi blogeri care ori nu mai scriu, ori au inchis "pravalia" si chiar nu inteleg ce are a face una cu alta. Mai degraba ar trebui inchise televizoarele si, de ce nu, cativa politicieni... :)

Dan Ioanitescu spunea...

Esti bun!
Bun de tot!
Pamflet in tota regula, dar unul subtire... nuu de-ala cu caramida-ntre ochi!

Stai sa-l mai citesc inca o data! :)

Asta cu capsunarii n-am stiut ca s-a generalizat. Eu o-ntelegeam pana la tine ca este vorba de categoria de romani care faci muncile necalificate pe-afara.

Dan Ioanitescu spunea...

scuze: fac

SOmeONE spunea...

Dane, ca de obicei, esti prea gentil... Iti multumesc. :)
Asa am crezut si eu in legatura cu capsunarii, zilele astea am avut insa ocazia sa ma conving ca termenul a devenit general. Nu ca ar fi fost mai acceptabil inainte...

Trimiteți un comentariu

Facem asa: tu combati ideea, eu raspund la fel. Ca pe orisicare, referirile la persoana mea au darul de a ma irita. Ma rog, cele defavorabile... :)

 
Sunt un copac paduret care incearca sa ofere fructe cat mai gustoase calatorului . Nu pretind nimic in schimb, am doar o mare rugaminte: sa facem astfel incat licentele si ISBN -urile sa devina niste chestii primitive, depasite. Multumesc! :)